jem & fix bekæmper svind for millioner

Firmaet Zubstanz ved Morten Steen Møberg og Søren Kamp Mortensen fra Kolding har hjælpet jem og fix kæden med at nedbringe spildet i deres varehus. Her spildambassadør Kiki i jem og fix i Vejen.
Firmaet Zubstanz ved Morten Steen Møberg og Søren Kamp Mortensen fra Kolding har hjælpet jem & fix kæden med at nedbringe spildet i deres varehus. Her svindambassadør Kicki i jem & fix i Vejen.

Svind var et massivt problem i jem & fix. Pengene fossede simpelthen ud af kassen. Intensiv træning af medarbejderne har ført til en svind-besparelse på hele 30 millioner kroner om året.

Varer, der ved en fejl ikke bliver scannet ved kassen. Varer, der ryger ned i kundernes bukselommer, og varer, der går i stykker eller bliver registreret forkert.

Det hele kan betegnes som svind. Et problem, der har ført til enorme milliontab de år, hvor det var værst hos byggemarkedskæden jem & fix.

”Svind er den faktor på vores regnskab, der gør mest ondt. Vores omsætning har været stærkt stigende de senere år, hvor vi har åbnet flere nye butikker. Men hvad nytter det, når badekarret ikke er tæt? Der skal sælges rigtig mange ekstra varer for at tjene svind-kronerne ind,” siger Kennet Iversen, der er HR-chef i koncernen.

Uddanner svind-ambassadører

Et år var svindet helt oppe og ringe på 49 millioner. Et tal så lysende rødt, at det fik ledelsen i jem & fix til at beslutte, at nu måtte der gøres noget. Tidligere var butiksledelsen blev undervist i at bekæmpe svind, men kæden ville i stedet tage fat i medarbejderne og uddanne en svind-ambassadør i hver butik. Et kursusforløb blev tilrettelagt i samarbejde med HR-bureauet Zubstanz, der har undervist medarbejderne i at optimere butikkens arbejdsgange.

”Der er ikke nogen hemmelig formel på svindbekæmpelse. Det handler om at trække det ned på jorden og få medarbejderne til at have fokus og føle ejerskab. Hvis de ser en pose grillkul med hul i, skal de reagere ved at fjerne den straks, fordi de ønsker en butik, hvor der er styr på tingene. Det handler helt basalt om at vække deres faglige stolthed,” fortæller Søren Kamp Mortensen, der er partner i Zubstanz.

Penge på bundlinjen

Undervisningen af medarbejderne har givet pote. Bekæmpelsen af problemet har ført til, at jem og fix nu sparer 30 millioner på svind om året. Et resultat, HR-chefen er mere end godt tilfreds med.

”Jeg er megastolt over, at vi har bekæmpet svind så godt. Det er jo penge direkte på bundlinjen. Vi bliver jævnligt kontaktet af konsulenter, der vil hjælpe os med at komme ned på en svindprocent på 3,5 procent af omsætningen. Men vi er for længst nede på to procent,” siger Kennet Iversen, der trods de gode tal har ambitioner om at bringe svindet endnu længere ned. Han erkender dog, at det ikke er muligt at få det ned på nul procent.

”Det er nok desværre ikke realistisk i vores branche, men vi fortsætter med at gøre os dygtigere, så medarbejderne bliver ved med at have fokus på svind, og på den måde når vi rigtig langt.”

Case:

Kicki ser svind allevegne

Jem & fix har  uddannet en medarbejder i hver butik til at få øje på svind og forebygge problemet. Kicki Søndengaard fra Vejen er én af de engagerede ambassadører.

”Hov, se nu der!”.

Tre skifterammer er væltet på nederste hylde i en reol og rager nu ud over kanten i byggemarkedet jem & fix i Vejen i Sydjylland. Kicki Søndengaard får straks øje på rodet og skynder sig at sætte rammerne rigtigt.

”Når der kommer en kunde med en vogn, er der stor risiko for, at han vil støde på rammerne, så de går i stykker. Det bliver til svindvarer,” fortæller den 34-årige butiksmedarbejder, der har arbejdet i butikken i 14 år.

Hun er én af de medarbejdere, der har fået kasketten ‘svind-ambassadør’ og været på kursus i at bekæmpe problemet, der koster kæden dyrt.

”Det er sjovt og spændende. Jeg var ikke så bevidst om, hvad svind er før i tiden. Men nu ser jeg svind allevegne,” siger Kicki Søndengaard med et stort smil.

Hun marcherer med raske skridt hen til en hylde med gulvbrædder. Hendes indbyggede øje for svind ser straks, at én af pakkerne er blevet åbnet, og at nogle af bræddernes kanter er gået i stykker.

”Det skal vi have fjernet. Det ser ikke pænt ud i butikken. Og når kunderne ser, at nogle varer ligger og flyder og ikke er intakte, inviterer det ikke til at passe godt på resten,” mener hun.

Tjek og kontrol

Ved kassen er svindet ofte meget stort. Mellem to poser spagnum kan der let ligge en flad vinkelsliberklinge. Og to plastspande kan sidde så godt sammen, at kassemedarbejderen kun får scannet den ene i farten. Der er det vigtigt at tjekke og kontrollere hver eneste vare, siger Kicki Søndengaard.

”Når dagen er omme, får vi ikke skæld ud for at have været længere tid om en betjening. Tværtimod. Vi forhindrer svind ved at bruge den ekstra tid. Det er et kæmpe plus for butikken, som sparer en masse penge og for os som personale, fordi vi føler ejerskab. Butikken er jo lidt som min baby, jeg gerne vil passe på,” siger Kicki, der er blevet så fokuseret på svind, at hun ikke kan gå en tur i sit lokale supermarked i fritiden uden at opdage svind.

”Hvis der ligger et eller andet og stikker ud over hylden, siger jeg altså til personalet, at ‘det der kan blive til svind’. Det kan jeg slet ikke lade være med,” ler hun.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates